تهیه طرح توجیهی در شرایط اقتصادی ناپایدار و پر نوسان

تهیه طرح توجیهی در شرایط اقتصادی ناپایدار و پر نوسان

تهیه طرح توجیهی در شرایط اقتصادی ناپایدار و پر نوسان

یکی از سوالات رایج از مشاوران طرح توجیهی و برنامه ریزی کسب و کار این است که در یک بازار پر نوسان چگونه می توان وضعیت کسب و کار را پیش بینی کرد؟ و اگر طرح توجیهی(Feasibility Study)  تدوین شود، این طرح چقدر اعتبار دارد و تا چه حد می‌توان به آن تکیه کرد؟

اگر بخواهیم به این سوالات پاسخ دهیم باید نگاهی به ساختار طرح توجیهی بیندازیم و بررسی کنیم که کدامیک از این بخش‌ها در شرایط پر نوسان دچار تغییر می‌شوند و این تغییرات تا چه حد است.

یک مطالعه طرح توجیهی از سه بخش اصلی تشکیل شده است، مطالعات بازار، مطالعات فنی و مطالعات مالی. بخشی که در شرایط اقتصادی پرنوسان شاید تغییری نداشته باشد بخش مطالعات فنی است، پروسه تولید، تکنولوژی، استانداردها، زمین مورد نیاز، مکان یابی پروژه و نظایر اینها با نوسان بازار معمولا دچار تغییر عمده ای نمی‌شوند.

در بخش‌های مالی و بازار بیشترین تغییرات اتفاق می‌افتد. قیمت نهاده‌های تولید، نظیر ماشین آلات مواد اولیه، در کوتاه مدت بیشترین تغییر را دارند که در میان مدت بر قیمت فروش تاثیر خواهند گذاشت و از طرف دیگر این افزایش قیمت احتمالا بر حجم فروش تاثیر‌گذار خواهد بود و ممکن است به کاهش فروش منجر شود و همه ی این ها احتمالا بر شاخص‌های اقتصادی موثر خواهد بود.

از طرف دیگر نوسانات باعث می شوند تا ورودی سیستم مالی هر روز شناور باشند. مثلا اینکه کدام قیمت دلار و در کدام لحظه یا روز باید مبنای محاسبات قرار گیرد نیز به یک مسئله تبدیل می‌شود.

اکنون به سوال اول باز می‌گردیم. در چنین شرایطی تدوین طرح توجیهی (امکانسنجی) چه معنایی دارد؟ و چگونه ممکن است؟

پاسخ این است که در طرح توجیهی در واقع در یک لحظه از پروژه عکس گرفته میشود. به عبارت دیگر اگر پروژه را یک سیستم فرض کنیم که تعدادی ورودی و تعدادی خروجی دارد، کل محاسبات در یک لحظه انجام میشود وسپس این محاسبات به کل دوره مورد محاسبه تعمیم داده میشود.

در این روش، فرض اصلی این است که در صورت تغییرات در محیط پیرامونی سیستم، ورودی‌ و خروجی‌های سیستم تغییر خواهند کرد و این تغییرات از یک منطق واحد پیروی می کند به طوری که کل سیستم و طبیعتاً محاسبات پایدار خواهند ماند.

داده‌های تجربی نیز نشان می‌دهند که این تغییرات در ورودی‌ها و خروجی‌ها نیز با اندکی تاخیر باهم اتفاق می افتند. به عنوان مثال با افزایش قیمت شیر خام بعنوان ماده اولیه کارخانه لبنیات، قیمت محصولات کارخانه نظیر شیرپاستوریزه، ماست، پنیر، خامه و… هم با افزایش روبرو خواهند شد در نتیجه در درازمدت و در طول دوره ثبات، محاسبات و شاخص‌های اقتصادی حاصل در دست خواهند بود.

بدین ترتیب می توان استدلال کرد که در یک بازار پر نوسان اگر محاسبات پروژه به درستی انجام شود نتایج حاصل در تمام دوره‌های ثبات و تقریباً در کل پروژه قابل اتکا و قابل استناد خواهد بود.

باتوجه به شرایط کنونی و افزایش و نوسان شاخص های اقتصادی برای تدوین یک طرح توجیهی دقیق برای موسسات، شرکت ها و کارخانجات در حال توسعه توصیه موکد میشود تا دید نسبتاً عمیق تری از شرایط کسب و کار خود بدست آورند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *