چگونه یک طرح توجیهی کسب و کار یا بیزینس پلن بنویسیم؟

چگونه یک طرح توجیهی کسب و کار یا بیزینس پلن بنویسیم؟

چگونه یک طرح توجیهی کسب و کار یا بیزینس پلن بنویسیم؟

طرح توجیهی کسب و کار یا همان بیزین پلن یک گام مهم برای شروع کسب و کار برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک است، به ویژه کسانی که ایده های خود را می خواهند به سرمایه گذاران و یا موسسات اعتباری برای تامین بودجه ارائه می دهند. طرح کسب و کار به دلیل گستردگی اطلاعاتی که باید دربرگیرد، یکی از بخش های سنگین و پر حجم شروع یک کسب و کار است.

در اینجا یک راهنمای جامع و ساده برای طرح توجیهی کسب و کار ارائه کرده ایم که به شما در رابطه با بخش های مختلف یک طرح توجیهی کسب و کار کمک کرده و به شما نشان می دهد که این مراحل به چه ترتیبی انجام می شوند. هر یک از بخش هایی که در ادامه ذکر می شود شامل توضیحات و بررسی هاییست که در مورد آن بخش باید بدانید و برای هر بخش مثالی و نکاتی راجع به نحوه نوشتن ان بخش از طرح کسب و کار به طوری که موثر تر باشد به شما ارائه خواهد داد.

۱- خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی، اولین بخش از یک طرح توجیهی کسب و کار است که به طور معمول در پایان کار (اخر از همه) نوشته می شود. در این بخش شما خلاصه یا چکیده ای از سایر بخش های طرح کسب و کار خود را بیان می کنید، به علاوه اینکه اطلاعات پایه در مورد کسب و کارتان مانند نام و محل کسب و کارتان، شرح کارتان، محصولات/ یا خدماتتان، تیم مدیریت شما و بیانیه ماموریتتان را شامل می شود.

۲- توصیف شرکت

بخش توصیف شرکت در طرح توجیهی کسب و کار شما، معمولا بخش دوم است که بعد از خلاصه اجرائی می آید. در این بخش،جزئیات حیاتی در مورد شرکت شما از قبیل این که شرکت شما در کجا قرار گرفته است، بزرگی شرکت شما، در حال حاضر چه کاری انجام می دهید و به دنبال دستیابی به چه چیزی هستید بایستی بیان گردد.

این بخش همچنین چشم انداز و مسیر شرکت شرح داده می شود، بنابراین وام دهندگان بالقوه و شرکا می توانند درک دقیقی از اینکه شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید، پیدا کنند.

۳- محصولات یا خدمات

بخش محصولات یا خدمات طرح کسب و کار شما باید به وضوح محصولات/ خدماتی که به فروش می رسانید را با تأکید بر ارزشی که به مشتریان ارائه می دهد، توضیح دهد. این بخش همچنین شامل اطلاعات قیمت گذاری، مقایسه محصول با محصولات یا خدمات مشابه در بازار و طرح های پیشنهادی آینده خواهد بود.

۴- تحلیل بازار

بخش تجزیه و تحلیل بازار طرح کسب و کار شما پس از بخش محصولات و خدمات می آید. این بخش بایستی یک نمای کلی از اطلاعات صنعت مورد نظر شما که تمایل دارید در آن، محصول یا خدمات خود را بفروشید، ارائه دهد. از جمله آمار برای حمایت از ادعاهای خود. این بخش همچنین شامل اطلاعات مربوط به صنعت، بازار هدف و رقابت است.

۵- استراتژی بازاریابی

بخش استراتژی بازاریابی طرح کسب و کار شما مبتنی بر بخش تحلیل بازار است. این بخش بازار کسب و کار شما را تعریف خواهد کرد. شما باید در این بخش نحوه قیمت، تبلیغ و فروش محصول یا خدمات خود را مشخص کنید.

۶- خلاصه مدیریت

بخش خلاصه مدیریت طرح کسب و کار شما توصیف می کند که چگونه کسب و کار شما شکل گرفته (ساختار شرکت) است. این بخش معرفی می کند که شرکت شامل چه کسانی است، منابع خارجی را شرح داده و نحوه مدیریت کسب و کار را توضیح می دهد.

۷- تحلیل مالی

بخش تجزیه و تحلیل مالی طرح کسب و کار شما می بایست شامل جزئیات مالی کسب و کار شما در حال حاضر، نیازهای مالی برای رشد آینده و همچنین برآورد هزینه های عملیاتی آتی شما باشد.

۸- ضمیمه ها و اطلاعات پشتیبانی

ضمیمه طرح کسب و کار شما حاوی اطلاعاتی است که از بیانیه ها، مفروضات و استدلال های شما در قسمت های دیگر طرح پشتیبانی می کند. این بخش ممکن است شامل نمودار، آمار، عکس، مواد بازاریابی، تحقیق و سایر اطلاعات مربوطه باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *